ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

45 (12-02) Reklamný leták “Čo všetko k pripojeniu cez aDSL potrebujete?”

Sťažovateľ

súkromná osoba z Nových Zámkov

Zadávateľ

Slovenské telekomunikácie, a.s.

Médium

print

Stav nálezu
Pozitívny nález
Ustanovenia kódexu:

II./4.1.


Arbitrážna komisia Rady pre reklamu so sídlom v Bratislave, Grösslingova 45, na svojom zasadnutí dňa 04.12.2003 na základe podnetu súkromnej osoby na preskúmanie reklamného letáku: “Čo všetko k pripojeniu cez aDSL potrebujete?”, spoločnosti Slovenské telekomunikácie, a.s., pre porušenie Etických zásad reklamnej praxe platných v Slovenskej republike (ďalej len Kódex) rozhodla o vydaní nasledovného


NÁLEZU:

Reklamný leták “Čo všetko k pripojeniu cez aDSL potrebujete?”
je v rozpore
s Etickými zásadami reklamnej praxe platnými na území SR.

ODÔVODNENIE:

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu na základe podnetu súkromnej osoby posúdila reklamný leták: “Čo všetko k pripojeniu cez aDSL potrebujete?”, spoločnosti Slovenské telekomunikácie, a.s., Námestie Slobody 6, 817 62 Bratislava 15.
Sťažovateľ požiadal RPR o prešetrenie prebiehajúcej kampane na službu aDSL spoločnosti Slovenské telekomunikácie, a.s., v reklamnom letáku pribalenom k sobotným novinám SME z 25.10.2003. Podľa slov sťažovateľa, hneď na druhej strane sa firma ST/ST Online snaží o zavádzanie zákazníka vyhlásením v rubrike „Čo všetko k pripojeniu cez ADSL potrebujete?“, že naň potrebujeme „2. Službu pripojenia do internetu od Internet ST Online“. Sťažovateľ sa domnieva, že sa jedná o zavádzanie zákazníka, keďže naň táto služba nie je potrebná a je možné využiť služby iného internetového provaidera (Nextra, Slovanet). V závere konštatuje, že zvyšné 3 body sú napísané korektne, 1. službu ST DSL od ST (samotná linka bez internetu), 3. počítač a 4. aDSL modem.

Sekretariát navrhol Arbitrážnej komisii RPR preskúmať súlad predmetnej reklamy s ustanoveniami bodov 3.3. a 3.4. Časti I., 1.1., 2.1., 4.1., 4.2. a 4.6. Časti II. Etických zásad reklamnej praxe platných na území Slovenskej republiky:

I. Časť – Úvodné ustanovenia
Základné požiadavky na reklamu

3.3./I.

Reklama nesmie byť v rozpore s dobrými mravmi hospodárskej súťaže a nesmie byť spôsobilá privodiť ujmu iným súťažiteľom alebo spotrebiteľom.

3.4./I.

Žiadna reklama nesmie ohrozovať dobré meno reklamy ako takej, alebo znižovať dôveru v reklamu ako službu spotrebiteľom.

II. Časť – Všeobecné zásady reklamnej
Slušnosť reklamy

1.1./II.

Reklama nesmie obsahovať také tvrdenia a vizuálne prezentácie, ktoré by porušovali hrubým spôsobom všeobecné normy slušnosti a mravnosti. Predovšetkým prezentácia ľudského tela musí byť uskutočnená s plným zvážením jej vplyvu na všetky typy spotrebiteľov

Čestnosť reklamy

2.1./II.

Reklama nesmie byť koncipovaná tak, aby zneužívala dôveru spotrebiteľa alebo využívala nedostatok jeho skúseností alebo znalostí alebo jeho dôverčivosť.

Pravdivosť reklamy

4.1./II.

Reklama nesmie šíriť klamlivé údaje o vlastnom alebo cudzom podniku a ani o jeho produktoch. Klamlivý údaj je aj údaj sám osebe pravdivý, avšak vzhľadom na okolnosti a súvislosti, v akých sa používa, môže príjemcu reklamného posolstva uviesť do omylu.

4.2./II.

Reklama nesmie na základe klamlivých údajov získavať vlastnému alebo cudziemu podniku prospech na úkor iného.

4.6./II.

Reklama sa musí vyhnúť informáciám a prezentáciám, ktoré by mohli zavádzať spotrebiteľov, najmä vynechaním, dvojzmyselnosťou alebo zveličovaním, s výnimkou prípadov, keď ide o jasnú hyperbolizáciu. Zvláštnu pozornosť treba venovať informáciám týkajúcim sa charakteristiky a účinku produktu, jeho ceny, bezplatnej ponuky, podmienok predaja, distribúcie, identity prezentovaných osôb a ocenení.

Stanovisko k predmetnej sťažnosti na požiadanie sekretariátu RPR poskytla spoločnosť Slovenské telekomunikácie, a.s., Námestie Slobody 6, 817 62 Bratislava 15.
V stanovisku spoločnosti sa uvádza, že uvedený reklamný nosič – vkladačka do printových médií – bol súčasťou reklamnej kampane Internet ST Online trvajúcej od 6.10.2003 do 30.11.2003. Ďalej sa v stanovisku konštatuje, že táto reklamná kampaň mala za cieľ podporiť predaj internetových balíkov (programov) DSL DATA na báze technológie aDSL. Vkladačka je graficky upravená v dlhodobom štýle značky Internet ST Online, uvedené produkty a ceny sa vzťahujú k službám DSL DATA, verejnosti komunikovaných pod značkou Internet ST Online ako produkty poskytované spoločnosťou Slovenské telekomunikácie. Ďalej sa v stanovisku uvádza, že spoločnosť ako podnikateľský subjekt predstavuje verejnosti svoje produkty a nie je samozrejme v súlade s nepísanými zásadami marketingovej stratégie každého podnikateľského subjektu forsírovať produkty svojej konkurencie. Informácie o službe ST DSL sú verejne dostupné prostredníctvom tlačových správ, taríf a informačných materiálov. V závere stanoviska je vyjadrené konštatovanie, že jednoznačný štýl komunikácie a logá Internet ST Online jednoznačne odlišujú túto vkladačku od komunikácie iných provaiderov a preto informácie uvedené v rubrike “Čo všetko k pripojeniu cez aDSL potrebujete?” sa vzťahujú k internetu ST Online a nie ku konkurencii.

Členovia AK RPR diskutovali najmä o pravdivosti uverejnenej informácie: „Čo všetko k pripojeniu cez ADSL potrebujete?“…. …..“Službu pripojenia do internetu od Internet ST Online“.
Vo všeobecných zásadách na reklamu je stanovené, že reklama nesmie šíriť klamlivé údaje a klamlivý údaj je aj údaj sám osebe pravdivý, avšak vzhľadom na okolnosti a súvislosti, v akých sa používa, môže príjemcu reklamného posolstva uviesť do omylu.
Komisia sa zhodla na tom, že predmetná kampaň podporuje najmä službu aDSL. Členovia AK RPR v diskusii konštatovali, že uvedená informácia môže u spotrebiteľov vzbudiť dojem, že musia mať aktivovanú spomínanú službu, inak nebudú mať možnosť pripojenia cez aDSL. Spomínaná služba je totiž jednou z možností a nie je potrebná nakoľko je možné pri pripojení cez aDSL využiť služby iného internetového providera, čo bežný spotrebiteľ nemusí vedieť.
Arbitrážna komisia Rady pre reklamu posudzovala, či je použitie uverejnenej informácie zo strany Slovenských telekomunikácií v súlade s ustanovením bodu 4.1. časti II. Kódexu. Arbitrážna komisia sťažnosť posúdila a po zvážení skutočnosti dospela k záveru, že môže dôjsť k zmäteniu spotrebiteľa a dospela k záveru, že daný inzerát sa svojím spracovaním dostal do rozporu s etikou reklamy.

AK RPR dospela hlasovaním k záveru, že sťažnosť je opodstatnená, uverejnená informácia v reklamnom letáku je v rozpore s bodom 4.1. časti II. Etických pravidiel reklamnej praxe platných na území SR a šírenie predmetnej informácie je neopodstatnené.


V Bratislave, dňa 07. januára 2004


Pavol Blahušiak
predseda AK RPR

Scroll to Top