41 (11-01) Tlačový inzerát kampane s názvom: UniVklad TOP50 “…už iba nahor” 1 januára, 2003 Sťažovateľsúkromná osoba z Bratislavy ZadávateľUniBanka, a.s. Médiumprint Stav nálezuNegatívny nález Ustanovenia kódexu:III./ 1.1. a 4.1. Arbitrážna komisia Rady pre reklamu so sídlom v Bratislave, Grösslingova 45, na svojom zasadnutí dňa 06.11.2003 na základe podnetu súkromnej osoby na preskúmanie tlačového inzerátu kampane spoločnosti UniBanky, a.s. – UniVklad TOP50 “…už iba nahor”, pre porušenie Etických zásad reklamnej praxe platných v Slovenskej republike (ďalej len Kódex) rozhodla o vydaní nasledovnéhoNÁLEZU:Tlačový inzerát kampane s názvom: UniVklad TOP50 “…už iba nahor”,nie je v rozpores Etickými zásadami reklamnej praxe platnými na území SR.ODÔVODNENIE:Arbitrážna komisia Rady pre reklamu na základe podnetu súkromnej osoby posúdila tlačový inzerát kampane s názvom: UniVklad TOP50 “…už iba nahor” od spoločnosti UniBanka, a.s., Vajnorská 21, 832 65 Bratislava.Sťažovateľ požiadal RPR o prešetrenie prebiehajúcej kampane spoločnosti UniBanka, a.s. – UniVklad TOP50 “…už iba nahor” . V sťažnosti uvádza, že vizuál zmienenej kampane: “…. veľmi pripomína logo značky CITROEN a môže byt pre klienta mätúci”. Sťažovateľ upozorňuje, že značka CITROEN neparticipuje na tejto reklamnej kampani a podľa jeho názoru je reklama spomínanej spoločnosti zavádzajúca.Sekretariát navrhol Arbitrážnej komisii RPR preskúmať súlad predmetnej reklamy s ustanoveniami bodov 1.1. a 4.1. Časti III. Etických zásad reklamnej praxe platných na území Slovenskej republiky: III. Časť – Osobitné požiadavky na reklamu Hodnota produktu 1.1/III.Reklama nesmie viesť spotrebiteľov k tomu, aby produktom priznávali nepomerne vyššiu úžitkovú hodnotu, než zodpovedá ich skutočnej hodnote.Napodobňovanie reklám4.1/III.Reklamy sa nesmú svojím všeobecným vzhľadom, vyobrazením, použitím sloganov, vizuálnych prezentácií, hudby alebo zvukových efektov podobať na iné reklamy tak, že by mohlo dôjsť k zámene, zavádzaniu či zmäteniu spotrebiteľa, alebo by došlo k využitiu výsledkov cudzích nápadov a pracovného úsilia.Stanovisko k predmetnej sťažnosti na požiadanie sekretariátu RPR poskytla komunikačná agentúra DDB a.s., ktorá uvedenú kampaň pre klienta UniBanka, a.s., realizovala.Vo vyjadrení k sťažnosti agentúra DDB, a.s., Záborského 19, 831 03 Bratislava, uvádza, že predmetom sťažnosti je produktová ikona, komponovaná ako súčasť reklamného sloganu-headline kampane UniBanky “…už iba nahor” a popisuje produktovú ikonu, ktorú tvorí okrúhle 3-D stvárnenie tlačidla výťahu s vyznačením smeru budúceho vertikálneho pohybu pomocou všeobecného grafického symbolu; dvoch šípiek v korporátnej červenej farbe UniBanky, umiestených v striebornom poli, evokujúcim farbu kovu. K porovnaniu zloženého loga značky CITROEN, tú tvorí ikonická časť – dve charakteristické biele šípky v červenom poli + logotyp, t.j. slovné označenie CITROEN, sprevádzané spravidla korporátnym sloganom “Fantázia v pohybe”. Napriek istej podobnosti oboch grafických tvarov sú v stanovisku uvedené dva zásadné rozdiely:– farebné rozlíšenie (biele šípky CITROEN v červenom poli, resp. červené šípky v striebornom poli)– tvarové rozlíšenie (dvojrozmerné grafické stvárnenie verzus 3-D simulácia, obdĺžnik resp. štvorec podkladového poľa).V závere stanoviska agentúry je konštatovanie, že z grafickej úpravy inzerátu je zrejmá intencia zadávateľa – UniBanky, a.s., priradiť vo vedomí adresáta ikonu produktu k sloganu kampane “…už iba nahor”.Arbitrážna komisia sťažnosť posúdila a po diskusii dospela k záveru, že daný inzerát sa svojím spracovaním nedostal do rozporu s etikou reklamy. Zadávateľ v ňom použil predmetnú ikonu – dve šípky, ktoré sú podľa členov Komisie všeobecným grafickým symbolom (symbolika zrýchleného pohybu). Zadávateľ v inzeráte ponúka služby zamerané na bankovníctvo, nepredáva motorové vozidlá a neponúka ani podobné služby, z toho dôvodu nemôže dôjsť k zámene, zavádzaniu či zmäteniu spotrebiteľa. Z rovnakého dôvodu nebola dotknutá reklama posúdená ani ako využitie cudzieho nápadu, keďže ide o bežné použitie symboliky a obsahovo inak stvárnenú reklamu, využitie cudzieho nápadu sa nepreukázalo.Arbitrážna komisia nedospela k záveru, že boli porušené uvedené ustanovenia Kódexu. Arbitrážna komisia Rady pre reklamu dospela hlasovaním k záveru, že podnet na preskúmanie tlačového inzerátu kampane s názvom: UniVklad TOP50 “…už iba nahor” od spoločnosti UniBanka, a.s., nie je opodstatnený a šírenie predmetného inzerátu nie je v rozpore s Etickými zásadami reklamnej praxe platnými na území SR. V Bratislave, dňa 18. novembra 2003JUDr. Mikuláš Bugár podpredseda AK RPR