ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

05 (03/02) TV spot - "Katalóg Komfort!"

Sťažovateľ

súkr. osoba

Zadávateľ

Drukos, a.s., Banská Bystrica

Médium

televízia

Stav nálezu
Negatívny nález
Ustanovenia kódexu:

II./1.1., 3.5.


Arbitrážna komisia Rady pre reklamu so sídlom v Bratislave, Grösslingova 45, na svojom zasadnutí dňa 14. 3. 2001 vo veci sťažnosti od súkromnej osoby z Bratislavy na TV spot spoločnosti Drukos, a.s. na katalóg Komfort pre porušenie Etických zásad reklamnej praxe platných v Slovenskej republike (ďalej len Kódex) vydáva nasledovný

NÁLEZ:

Vo veci vysielania televízneho spotu spoločnosti Drukos, a.s. na katalóg Komfort Arbitrážna komisia nekonštatovala porušenie Etických zásad reklamnej praxe platných na území SR.

ODÔVODNENIE:

Rada pre reklamu obdržala sťažnosť od súkromnej osoby z Bratislavy na reklamný TV spot spoločnosti Drukos, a.s. na katalóg Komfort. Podľa sťažovateľa ide v prípade tohto televízneho spotu o úmyselné šírenie vulgarizmov – konkrétne výraz „ty kokso“ je podľa sťažovateľa vulgárny a nepatrí do reklamy.
Sekretariát navrhol Arbitrážnej komisii posúdiť, či v prípade daných inzerátov nedošlo k porušeniu ustanovení bodov 1.1 a 3.5 Časti II. Kódexu.
V týchto ustanoveniach sa hovorí, že reklama nesmie obsahovať také tvrdenie a vizuálne prezentácie, ktoré by porušovali hrubým spôsobom všeobecné normy slušnosti a mravnosti. Reklama ďalej nesmie obsahovať nič, čo by hrubým spôsobom urážalo rasové, národnostné alebo náboženské cítenie spotrebiteľov.
Stanovisko ku sťažnosti poskytla reklamná agentúra Roko, a.s., ktorá kampaň pripravovala.
V stanovisku sa uvádza, že spot je zameraný na mladých ľudí a výrazové prostriedky v ňom použité sú blízke mladej generácii. Agentúra zvolila výraz „ty kokso“, ktorý je z pohľadu staršej generácie možno na hranici slangu a argotu, ale mladí ľudia sa ním v súčasnosti oslovujú bez nádychu vulgárnosti, pričom ide skôr o prejav istej dôvernosti a nie snahy o urážku. Agentúra nemala
v záujme stavať na vulgárnosti či inom negatívnom postoji.
Arbitrážna komisia mala k dispozícii aj odborný posudok poskytnutý Jazykovedným ústavom Ľudovíta Štúra, v ktorom sa uvádza, že spojenie „ty kokso“ nemožno označiť za vulgarizmus
v klasickom význame, ktorý by negatívne pôsobil na mladšiu vekovú skupinu.
Arbitrážna komisia sa v diskusii zhodla, že v danom prípade naozaj nejde o urážlivú reklamu, ktorá by bola v rozpore s ustanoveniami Etického kódexu, a ktorá by hrubým spôsobom porušovala všeobecné normy slušnosti a mravnosti.

Preto Arbitrážna komisia Rady pre reklamu na svojom zasadnutí dospela hlasovaním k záveru, že sťažnosť na TV spot spoločnosti Drukos, a.s. na katalóg Komfort je neopodstatnená a jej vysielanie nebolo posúdené ako porušenie Kódexu v bodoch 1.1 a 3.5 Časti II.

V Bratislave, dňa 16. 3. 2001

Milan Lechnický
predseda AK RPR

Scroll to Top