ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

35 (09-02) TV spot s názvom: “Kto vám dá Viac?” Programu 20+20Viac,

Sťažovateľ

súkromná osoba z Bratislavy

Zadávateľ

EuroTel Bratislava, a.s.

Médium

TV

Stav nálezu
Negatívny nález
Ustanovenia kódexu:

II./ 4.1., 4.3. a 4.6.




Arbitrážna komisia Rady pre reklamu so sídlom v Bratislave, Grösslingova 45, na svojom zasadnutí dňa 04.09.2003 na základe podnetu súkromnej osoby na preskúmanie TV spotu s názvom: “Kto vám dá Viac?” Programu 20+20Viac, spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s., pre porušenie Etických zásad reklamnej praxe platných v Slovenskej republike (ďalej len Kódex) rozhodla o vydaní nasledovného

NÁLEZU:
TV spot s názvom: “Kto vám dá Viac?” Programu 20+20Viac,
nie je v rozpore
s Etickými zásadami reklamnej praxe platnými na území SR.

ODÔVODNENIE:

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu na základe podnetu súkromnej osoby posúdila TV spot spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s., Vajnorská 100/A, 831 03 Bratislava 3, s názvom: “Kto vám dá Viac?” Programu 20+20Viac.
Sťažovateľ sa na Radu pre reklamu obrátil s podnetom na prešetrenie televíznej reklamy spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s., komunikujúcej Program 20 + 20Viac. Podľa sťažovateľa nikde sa v TV – spote neuvádza, že uvedený program je viazaný iba na zakúpenie nového akciového telefónu a na dobu viazanosti v trvaní 24 mesiacov. Podľa názoru sťažovateľa ide o neúplnú a zavádzajúcu reklamu.

Sekretariát navrhol Arbitrážnej komisii RPR preskúmať súlad predmetnej reklamy s ustanoveniami bodov 4.1., 4.3. a 4.6. Časti II. Etických zásad reklamnej praxe platných na území Slovenskej republiky:

II. Časť – Všeobecné zásady reklamnej
Pravdivosť reklamy

4.1/II.

Reklama nesmie šíriť klamlivé údaje o vlastnom alebo cudzom podniku a ani o jeho produktoch. Klamlivý údaj je aj údaj sám osebe pravdivý, avšak vzhľadom na okolnosti a súvislosti, v akých sa používa, môže príjemcu reklamného posolstva uviesť do omylu.

4.3/II.

Reklama nesmie obsahovať klamlivé označenie produktu, ktoré je spôsobilé vyvolať mylnú domnienku, že označený produkt pochádza z určitého štátu, určitej oblasti či miesta alebo od určitého výrobcu alebo, že vykazuje osobitné charakteristické znaky alebo osobitnú akosť.

4.6/II.

Reklama sa musí vyhnúť informáciám a prezentáciám, ktoré by mohli zavádzať spotrebiteľov, najmä vynechaním, dvojzmyselnosťou alebo zveličovaním, s výnimkou prípadov, keď ide o jasnú hyperbolizáciu. Zvláštnu pozornosť treba venovať informáciám týkajúcim sa charakteristiky a účinku produktu, jeho ceny, bezplatnej ponuky, podmienok predaja, distribúcie, identity prezentovaných osôb a ocenení.

V stanovisku spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s., Vajnorská 100/A, 831 03 Bratislava 3, sa uvádza, že aktivácia Programu 20+20Viac je podmienená kúpou mobilného telefónu, avšak Program 20+20Viac je určený predovšetkým pre nových zákazníkov, u ktorých je reálny a odôvodnený predpoklad, že si k aktivovanému programu budú mať záujem zakúpiť aj nový mobilný telefón. Existujúci zákazníci, pokiaľ majú zakúpený akciový mobilný telefón, sú zmluvnými podmienkami viazaní využívať služby svojho mobilného operátora po stanovený čas. Po uplynutí doby viazanosti ich mobilný telefón je (vzhľadom na rýchly vývoj trhu technických prostriedkov mobilnej komunikácie) morálne zastaraný, a títo potencionálni zákazníci majú záujem o kúpu nového mobilného telefónu. Bez ohľadu na uvedené však kúpa akciového mobilného telefónu nezvyšuje cenu mesačného programu 20+20Viac, pretože za zaplatenú cenu zákazník prirodzene obdrží nový mobilný telefón (ktorý je ekvivalentom tejto ceny), a to dokonca za zvýhodnenú (akciovú) cenu. Viazanosť využívania služieb sa nevzťahuje na aktiváciu Programu služieb 20+20Viac, ale aj vyvážením predaja mobilného telefónu za túto akciovú (zvýhodnenú) cenu.
V závere stanoviska spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s., sa konštatuje, že viazanie zvýhodnenej ponuky mobilného operátora na určitú dobu, po ktorú je zákazník povinný zotrvať v zmluvnom vzťahu s mobilným operátorom, sa podľa názoru spoločnosti na Slovensku stalo bežnou praxou a preto neuvedenie tejto skutočnosti podľa ich názoru nespôsobuje klamlivosť reklamy.

Cieľom Arbitrážnej komisie ako aj samotnej Rady pre reklamu je obmedziť neetické ovplyvňovanie vedomia recipientov reklamy. Za neetické pritom pokladá reklamy, zverejňované v rozpore s princípmi, deklarovanými v Kódexe. Arbitrážna komisia nezistila žiaden rozpor reklamy s pravidlami, zakotvenými v Kódexe, nakoľko sa stotožňuje s vyjadrením spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s., že informácia o viazanosti zvýhodnenej ponuky mobilného operátora na určitú dobu, po ktorú je zákazník povinný zotrvať v zmluvnom vzťahu s mobilným operátorom, sa na Slovensku stala bežnou praxou a preto nemožno označiť reklamu za klamlivú, i keď spoločnosť EuroTel Bratislava, a.s., spomínanú informáciu zákazníkom o službe, ktorú ponúkala neposkytla.


Arbitrážna komisia Rady pre reklamu dospela hlasovaním k záveru, že podnet na preskúmanie TV spotu spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s., so sloganom: “Kto vám dá Viac?” Programu 20+20Viac,
nie je opodstatnený a šírenie predmetného spotu nie je v rozpore s Etickými zásadami reklamnej praxe platnými na území SR.


V Bratislave, dňa 30. septembra 2003

Pavol Blahušiak
predseda AK RPR

Scroll to Top