Tlačová správa z 11. zasadnutia AK RPR
BRATISLAVA. Dňa 11.11.2010 sa konalo mimoriadne zasadnutie Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len AK RPR). AK RPR ako orgán etickej samoregulácie v oblasti reklamy posudzovala 3 sťažnosti na reklamu s cieľom posúdiť, či došlo k porušeniu Etického kódexu reklamnej praxe platných na území SR (ďalej len Kódex).
AK RPR prijala na svojom zasadnutí nasledujúce nálezy:
Internetová reklama: „PZP od 5 € za mesiac“ zadávateľa: Genertel Insurance Ltd.
Fyzická osoba podala sťažnosť na internetovú reklamu spoločnosti Genertel Insurance Ltd., ktorú považuje za zavádzajúcu a klamlivú. Tvrdí, že zadávateľ v nadpise reklamného článku zameraného na povinné zmluvné poistenie uvádza klamlivú informáciu o cene jeho produktu, a teda je v rozpore s Etickým kódexom.
AKRPR po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť nie je opodstatnená. Internetová reklama zadávateľa: Genertel Insurance Ltd. nie je v rozpore s ustanoveniami Kódexu.
Napadnutý internetový reklamný článok mal za cieľ upozorniť na model PZP od online poisťovne, ktorá ako nová prichádza na Slovensko. V rámci článku zadávateľ inzeruje možnosť získať povinné zmluvné poistenie v hodnote už od 5 € za mesiac a tiež možnosť výpočtu výpočtu PZP na stránke. V rámci podmienok je v článku jednoznačne komunikovaný aj fakt, že cena závisí od histórie škodovosti, údajov vozidla a poistenca, čiže môže byť samozrejme aj vyššia. I napriek tomu však existuje skupina potenciálnych klientov, ktorí môžu získať PZP za mesačný poplatok 5 €. AKRPR sa preto nestotožnila s názorom zadávateľa, že by predmetná reklama mohla zavádzať alebo klamať a sťažnosť vyhodnotila ako neopodstatnenú.
TV spot: Slovenská požičovňa zadávateľa: Consumer Finance Holding, a.s.
Reklamná agentúra Creo/Young & Rubicam, podala sťažnosť na reklamu na Slovenskú požičovňu, ktorú považuje za rozpornú s Etickým kódexom reklamnej praxe. Tvrdí, že reklama je v rozpore s pravidlami hospodárskej súťaže a môže privodiť ujmu inému, konkurenčnému spotrebiteľovi. Podľa sťažovateľa sa reklama veľmi výrazne podobá na reklamu konkurenčnej spoločnosti (SLSP) – svojím všeobecným vzhľadom a aj preto, že účinkujúci herci sú identickí s tými, ktorí vystupovali v reklamných spotoch Slovenskej sporiteľne.
AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť je opodstatnená. TV spot zadávateľa: Consumer Finance Holding, a.s je v rozpore s ustanoveniami čl. 17 a čl.19, odseku 1 II. časti Kódexu.
Hlavným sloganom reklamnej kampane a predmetného TV spotu je text v znení: „Prejdite do lepšieho aj vy“ čo môže v priemernom spotrebiteľovi vyvolať dojem, že to čo bolo pred tým, bolo horšie, prípadne nie dobré alebo nevyhovujúce. Minulosť sa v tomto prípade jednoznačne viaže ku konkrétnej spoločnosti, pretože použitie konceptu rodinky Veselých – v danom prípade Veselších a využitie hlavných protagonistov (hercov p. Hubinskej a p. Topoľského), ktorí 8 rokov vystupovali v TV reklamných spotoch spoločnosti Slovenská sporiteľňa a.s., sú jednoznačne zakotvené v mysliach diváka v súvislosti s touto konkrétnou inštitúciou. Predmetná reklama svojim sloganom a použitým konceptom útočí na iného zadávateľa. Daná reklama použitím podobného konceptu, identických hercov v identických rolách môže viesť tiež k zmäteniu spotrebiteľa a k tomu, že spotrebiteľ nemusí správne identifikovať zadávateľa reklamy. V danom prípade preto AKRPR uznala námietky sťažovateľa a vyhodnotila predmetnú sťažnosť ako opodstatnenú.
TV spot: „Zasunieš a ideš“ zadávateľa: Slovak Telekom, a.s.
Sťažovateľ, fyzická osoba, upozorňuje na dvojzmyselnosť sloganu „zasunieš a ideš“ v TV spote zadávateľa Slovak Telekom, a.s., ktorý podľa neho porušuje zásady Etického kódexu, pretože je v rozpore s ochranou maloletých a môže viesť k ich pohoršeniu vďaka tomu, že je spot vysielaný v priebehu celého dňa.
AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť nie je opodstatnená. TV spot zadávateľa: Slovak Telekom, a.s. nie je v rozpore s ustanoveniami Kódexu.
V zmysle Kódexu je neprípustnou reklama, ktorá by svojim obsahom hrubým spôsobom porušovala všeobecné normy mravnosti alebo slušnosti. V danom prípade zadávateľ v rámci reklamy využil v reklame už použité slovné spojenie „zasunieš a ideš”, ktorého význam spočíva v zasunutí koncového zariadenia do USB portu počítača a následné pripojenie na internet – ani samotný vizuál a ani správanie sa protagonistov v reklame nedávajú dôvod na dvojzmyselné chápanie slovného spojenia. AKRPR sa preto nestotožnila s názorom sťažovateľa, že by reklama bola v rozpore s ochranou maloletých alebo by mohla viesť k ich pohoršeniu a jeho sťažnosť vyhodnotila ako neopodstatnenú.