ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

48 (06-28) White party

Sťažovateľ

Fyzická osoba

Šíriteľ

Bianka Rumanová (www.instagram.com/biankarumanova/)

Médium

On-line reklama (príspevok na Instagrame)

Stav nálezu
Pozitívny nález
Ustanovenia kódexu:

čl. 22 ods. 1 Kódexu


Rada pre reklamu, Šustekova 51, 851 04 Bratislava
Arbitrážny nález
Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (ďalej len „Komisia“) ako orgán Rady pre reklamu (ďalej len „Rada“) príslušný podľa článku 5, druhej hlavy I. časti Etického kódexu reklamnej praxe (ďalej len „Kódex“) postupom podľa čl. IV Rokovacieho poriadku Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len „Poriadok“) vydáva v súlade s čl. V ods. 1 a 2 Poriadku tento

n á l e z :

On-line reklama (príspevok na Instagrame) „White party“
šíriteľa: Bianka Rumanová (www.instagram.com/biankarumanova/)

je v rozpore
s ustanovením čl. 22 ods. 1 Kódexu

Rada ako združenie etickej samoregulácie zaevidovala sťažnosť od fyzickej osoby, okres neznámy, na on-line reklamu (príspevok na Instagrame) „White party“, v podobe príspevku zveejneného dňa 20.8.2025 na instagramovom profile influencerky Bianky Rumanovej (@biankarumamova; www.instagram.com/biankarumanova/). Sťažovateľ uvádza, že v príspevku autorka ďakuje a výrazne propaguje viaceré komerčné subjekty, napríklad: @bitter_house_weddings_events (prenájom priestorov a organizácia), @balonikovysvet (výzdoba), @zjedene (catering), @tap_bistro (bar a miešané drinky), @flowersdrive_by_laskykvet (kvetinová výzdoba), @leart_atelier (fotografie). Celý text podľa sťažovateľa pôsobí ako reklama alebo barterová spolupráca, avšak príspevok nie je nijako označený ako reklama (#spolupráca, #reklama, #ad). Spotrebiteľ tak môže byť uvedený do omylu, pretože obsah vyzerá ako súkromné odporúčanie, hoci má zjavne komerčný charakter. Sťažovateľ sa domnieva, že týmto došlo k porušeniu Etického kódexu reklamy.

Šíriteľka svoje stanovisko k sťažnosti rade nedoručila.

Popis reklamy:
Na fotke je influencerka v bielych spoločenských šatách, v pozadí je kvetinová výzdoba. Instagramový post dopĺňa text: „Prvá séria fotiek. Včera som oslávila 30 rokov krásneho života v kruhu mojich ľudí, s ktorými je život krajší. Ďakujem, že ste prišli a že ste mi venovali čas a zabavili sme sa…tak jak sme sa zabavili ! Bolo to BIG. Budem z toho ešte žiť nejakú dobu a pridávať krásne zábery. Chcem sa poďakovať hlavne @bitter_house_weddings_events za to, že pre mna uzatvorili celý kaštiel aj areál a že všetko prebehlo hladko. Prekrasne priestory. Zimna zahrada s množstvom svetla. Lustre, okruhle stoly a celkovo aj vonkajšie priestory s fontanou a zahradou vytvorili aj na hosti velky dojem. Za nádhrnú výzdobu, ktora mi v kombinacii s priestorom v ktorej bola vyhotovena vytvorila velku radost a wow efekt @balonikovysvet. Velmi dôležitá zložka je jedlo. Ďakujem za chutný a zdravý catering @zjedene Moc si vážim aj to, že sme mali vždy odpratane taniere a doplnane jedlo. Tiež za skvele miešane drinky a servis @tap_bistro , na bare sme boli celkom často. A aj za kvetinovu vyzdobu @flowersdrive_by_laskykvet ktora bola v tematike white party a pekne ladila s vyzdobou. #birthday #whiteparty #30 Fotky @leart_atelier

Dodatočne bol text doplnený nasledovne: „#ad #reklama #spolupraca“

Názor Komisie:
Komisia preskúmala sťažnosť a dôkazový materiál a na základe skutočností, ktoré sú jej známe a z dostupných informácií dospela k týmto záverom:

V predmetnom prípade Komisia pri posudzovaní vychádzala zo skutočnosti, že uvedený príspevok možno považovať za reklamu v zmysle Kódexu, keďže išlo o formu verejnej propagácie a prezentácie, ktorá využívala reklamnú techniku, v príspevkoch bol označený konkrétny subjekt, jazyk aj štýl reklamy mal propagačný charakter a účelom komunikačného procesu bolo ovplyvniť správanie spotrebiteľov.

Vo vzťahu k identifikácii reklamy ako takej je jednou zo základných požiadaviek Kódexu, že reklama musí byť jasne ako taká identifikovateľná, bez ohľadu na to, akú má formu alebo aké komunikačné médium využíva; pri posudzovaní sa však zohľadní forma reklamy, komunikačné médium, ako aj použitá reklamná technika (čl. 22 ods. 1). Cieľom označovania reklamy je transparentnosť a informovanie sledujúcich o tom, že ide o platený obsah, resp. o obsah, ktorý vznikol na základe reklamnej spolupráce. V predmetnom prípade sťažovateľom namietaný príspevok neobsahoval transparentné označenie spolupráce, resp. reklamy. Štýl komunikácie navodzuje dojem, že ide o súkromné odporúčanie influencerky, a nie o reklamnú spoluprácu. Priemerný spotrebiteľ tak mohol byť objektívne uvedený do omylu, čo nemožno považovať za etické. Reklama teda nebola dostatočne ako reklama identifikovateľná, a to aj s prihliadnutím na skutočnosť, že samotné komunikačné médium (Instagram) túto možnosť ponúka, napr. využitím „štítkov“ plateného partnerstva, či použitím hashtagov, ako napr. #spolupraca alebo #reklama (v jazyku, v ktorom je reklama vytvorená), ktoré je možné použiť na všetky typy reklám prezentované v rámci Instagramu.

Komisia však ocenila, že šíriteľka reklamy po obdržaní sťažnosti príspevok upravila a do reklamy vložila informáciu o spolupráci v podobe hashtagov #ad; #reklama; #spolupraca“, ktoré transparentne označujú uvedený komunikát ako reklamu.

Na základe vyššie uvedeného Komisia na svojom zasadnutí, ktoré sa uskutočnilo dňa 11. 9. 2025 hlasovaním rozhodla, že on-line reklama na Instagrame „White party“, šíriteľa: Bianka Rumanová (www.instagram.com/biankarumanova/) je (pred jej úpravou) v rozpore s ustanovením čl. 22 ods. 1 Kódexu a sťažnosť sťažovateľa je opodstatnená.

Keďže šíriteľka reklamu upravila pred vydaním rozhodnutia, Komisia v súlade s čl. V ods. 2 písm. a) Poriadku apeluje na šíriteľku, aby venovala zvýšenú pozornosť transparentnému označovaniu reklamného obsahu v budúcnosti.

Poučenie:
Zadávateľ reklamy alebo sťažovateľ môžu požiadať Radu o preskúmanie nálezu v lehote do troch pracovných dní od odoslania nálezu, len ak zaplatia poplatok a
a) vyšli najavo nové skutočnosti alebo dôkazy, ktoré mohli mať podstatný vplyv na posúdenie reklamy a nemohli sa v konaní uplatniť bez zavinenia osoby, ktorá o preskúmanie žiada,
b) namieta sa porušenie Poriadku alebo
c) namieta sa neoznámenie konfliktu záujmov niektorého člena Komisie.

Poplatok spojený s preskúmaním nálezu vo výške 30 EUR pre fyzickú osobu alebo 300 EUR pre právnickú osobu je potrebné uhradiť na č. účtu Rady: IBAN SK15 1100 0000 0026 2210 7629. Variabilný symbol: číslo sťažnosti uvedené v záhlaví tohto nálezu.

V Bratislave, 23.9.2025

Mária Tóthová Šimčáková v.r.
predsedníčka Komisie

48 (06-28)_arbitrazny nalez_BiankaRumanova_Whiteparty

Scroll to Top