ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

36 (09-03) Vianočná reklamná kampaň na podporu predaja súprav “EASY”

Sťažovateľ

súkromná osoba z Bratislavy

Zadávateľ

EuroTel Bratislava, a.s.

Médium

kampaň

Stav nálezu
Negatívny nález
Ustanovenia kódexu:

I./3.2., 3.3., II./4.1., 4.3., 4.6., III./1.2.




Arbitrážna komisia Rady pre reklamu so sídlom v Bratislave, Grösslingova 45, na svojom zasadnutí dňa 04. 09. 2003 na základe podnetu súkromnej osoby na preskúmanie vianočnej reklamnej kampane na podporu predaja súprav “EASY” spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s., pre porušenie Etických zásad reklamnej praxe platných v Slovenskej republike (ďalej len Kódex) rozhodla o vydaní nasledovného


NÁLEZU:
Vianočná reklamná kampaň na podporu predaja súprav “EASY”
nie je v rozpore
s Etickými zásadami reklamnej praxe platnými na území SR.

ODÔVODNENIE:

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu na základe podnetu súkromnej osoby posúdila vianočnú reklamnú kampaň na podporu predaja súprav “EASY” spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s., Vajnorská 100/A, 831 03 Bratislava 3.
V sťažnosti súkromnej osoby sa uvádza, že dôvodom prečo sa obrátil na RPR je podozrenie, že EuroTel, a.s., Bratislava, svojou reklamnou kampaňou porušila etické zásady a podáva podnet, respektíve žiada o prešetrenie jej konania. Podľa slov sťažovateľa inkriminovaná reklamná kampaň prebiehala v tlači aj elektronických médiách v predvianočnom období roku 2002 (december) a jej predmetom bola podpora predaja telefónnych súprav “EASY”, pričom k samotnému produktu mal zákazník dostať ako darček batoh Reebok v údajnej hodnote 2.000 Sk. Sťažovateľ sa domnieva, že prezentovanou informáciu o hodnote boli spotrebitelia uvedení do omylu a zo strany EuroTel išlo o zavádzajúci údaj, nakoľko hodnota (cena) tohoto “darčeku” by mala byť nepomerne nižšia.
Ďalej sa v sťažnosti uvádza, že sa nazdáva sa, že potrebné zistiť ako EuroTel určil hodnotu svojho daru, predovšetkým v porovnaní s nákupnou cenou od dodávateľa predmetných batohov (RBK ŠPORT SR, s.r.o., Bratislava). V závere vyjadruje predpoklad, že “vďaka” ustanoveniu 1.2 v časti III kódexu by to nemal byť problém.

Sekretariát navrhol Arbitrážnej komisii RPR preskúmať porušenie ustanovení bodov: 3.2., 3.3. Časti I., 4.1., 4.3., 4.6 Časti II. a bodu 1.2. Časti III. Etických zásad reklamnej praxe platných na území Slovenskej republiky:

I. Časť – Úvodné ustanovenia
Základné požiadavky na reklamu

3.2/I.

Reklama musí byť slušná, čestná a pravdivá. Musí byť pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľovi.

3.3./I.

Reklama nesmie byť v rozpore s dobrými mravmi hospodárskej súťaže a nesmie byť spôsobilá privodiť ujmu iným súťažiteľom alebo spotrebiteľom.

II. Časť – Všeobecné zásady reklamnej
Pravdivosť reklamy

4.1/II.

Reklama nesmie šíriť klamlivé údaje o vlastnom alebo cudzom podniku a ani o jeho produktoch. Klamlivý údaj je aj údaj sám osebe pravdivý, avšak vzhľadom na okolnosti a súvislosti, v akých sa používa, môže príjemcu reklamného posolstva uviesť do omylu.

4.3/II.

Reklama nesmie obsahovať klamlivé označenie produktu, ktoré je spôsobilé vyvolať mylnú domnienku, že označený produkt pochádza z určitého štátu, určitej oblasti či miesta alebo od určitého výrobcu alebo, že vykazuje osobitné charakteristické znaky alebo osobitnú akosť.

4.6/II.

Reklama sa musí vyhnúť informáciám a prezentáciám, ktoré by mohli zavádzať spotrebiteľov, najmä vynechaním, dvojzmyselnosťou alebo zveličovaním, s výnimkou prípadov, keď ide o jasnú hyperbolizáciu. Zvláštnu pozornosť treba venovať informáciám týkajúcim sa charakteristiky a účinku produktu, jeho ceny, bezplatnej ponuky, podmienok predaja, distribúcie, identity prezentovaných osôb a ocenení.

III. Časť – Osobitné požiadavky na reklamu
Hodnota produktu

1.2./III.

Zadávateľ musí byť pripravený preukázať všetky svoje tvrdenia týkajúce sa skutočnej finančnej hodnoty produktu, ktorý ponúka s nižšou cenou alebo bezplatne.

Spoločnosť EuroTel Bratislava, a.s., Vajnorská 100/A, 831 03 Bratislava 3, vo svojom stanovisku uvádza, že predmetom reklamnej kampane ich spoločnosti bola ponuka na súpravy EASY, pozostávajúce z ponuky poskytovania mobilných telefónnych služieb EASY spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s., a z ponuky mobilného telefónu na použitie v mobilnej telefónnej sieti GSM. Predmetom reklamnej kampane nebola podpora nákupu športových batohov Reebok.
Poskytnutie športových batohov spoločnosťou RBK ŠPORT SR, s.r.o., spoločnosti EuroTel Bratislava a.s., za účelom reklamnej a marketingovej akcie spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s., bolo výlučne obchodným vzťahom oboch spoločností.
Predmetné batohy boli vyrobené ako výnimočný produkt špeciálne na objednávku spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s., a to z materiálového zloženia, ktoré nebolo spoločnosťou Reebok ešte produkované, a súčasne so zavedením novej technológie, ktoré obe skutočnosti v spojení s vysokým kurzom USD v dobe výberového konania (na dodanie športových batohov) odrážajú konečnú cenu (hodnotu) výrobku, a ktoré by sa prejavili v maloobchodnej cene výrobku, pokiaľ by výrobok bol predmetom maloobchodnej distribúcie.

Sekretariát RPR požiadal spoločnosť EuroTel Bratislava, a.s., o poskytnutie vyjadrenia od spoločnosti Reebok k cene športového batohu, ktorý bol súčasťou Vianočnej kampane v roku 2002.
Spoločnosť RBK ŠPORT SR s.r.o., vo vyjadrení uvádza, že vzhľadom na osobitné vyhotovenie športového batoha podľa špecifických požiadaviek spoločnosti EuroTel Bratislava a.s., použité materiály a uplatnené technológie, by maloobchodná cena takéhoto výrobku koncom roka 2002 bola v rozpätí 1 700,- Sk až 2 100,- Sk.

Nakoľko Arbitrážnej komisii Rady pre reklamu bolo poskytnuté písomné potvrdenie spoločnosti RBK ŠPORT SR s.r.o., v diskusii sa zhodla, že uvedený údaj v rámci predmetnej marketingovej akcie nie je v rozpore s objektívnou skutočnosťou, nevyvoláva klamlivú predstavu, lebo produkt, ktorý je predmetom reklamy má danú hodnotu. Skutočnosť, že spoločnosť EuroTel Bratislava, a.s., poskytla spomínaný športový batoh zn. Reebok svojim zákazníkom je zvýhodnením pre klientov.


Arbitrážna komisia Rady pre reklamu dospela hlasovaním k záveru, že podnet na preskúmanie predvianočnej reklamnej kampane spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s., nie je opodstatnený a jej šírenie nebolo v rozpore s Etickými zásadami reklamnej praxe platnými na území SR.


V Bratislave, dňa 30. septembra 2003


Pavol Blahušiak
Predseda AK RPR

Scroll to Top